Followers

11 September 2011

Memandulkan Kucing Betina @ Spay Bahagian 1/2

info credit to: alamkucing

Sepertimana kucing jantan, kucing betina juga seeloknya di mandulkan atau spay. Penjagaan kucing sebelum dan selepas pembedahan adalah hampir sama seperti kucing jantan yang di neuter, jadi kebanyakan kandungan kiriman ini saya hanya salin sahaja dari kiriman sebelumnya.

Apa itu Spay?

Spaying atau Ovariohysterectomy adalah pembedahan dimana bahagian uterus, tiub fallopio dan ovari kucing betina akan dibuang. Kebanyakan vet melakukan spaying ke atas kucing sebagai pesakit luar, iaitu kita bawa kucing, di bedah dan pulang pada hari yang sama.

Kucing akan diletakkan dalam keadaan bius, biasanya secara gas, dan bahagian perut (abdomen) akan dibedah. Bahagian rahimnya akan dibuang dan luka pembedahan akan dijahit.

Jahitan itu samada tertanggal sendiri atau anda perlu membawa kucing anda kembali ke klinik untuk dibuang jahitan selepas lebih kurang 10 hari, bergantung kepada pertimbangan doktor itu sendiri.

Apa Kelebihan Spay?

Spaying akan menghalang kucing betina mengalami kitar heat dan menyelesaikan masalah kerumitan pada bahagian ovari, pembiakan tidak terkawal, jangkitan uterus, dan masalah perilaku yang berlaku semasa tempoh mengawan.

Ini juga dapat mengurangkan tekanan yang dialami kucing betina (dan juga anda!) terhadap kerumitan yang dilalui semasa heat. Selain dari masalah perilaku yang berlaku, kucing betina yang 'ghairah' juga mungkin akan menjilat bulunya secara keterlaluan, hilang selera makan dan kencing di luar kotak najis.

Kucing adalah haiwan yang 'cepat beranak' dan spaying menghalang dari berlakunya pembiakan tak terkawal. Seekor kucing melahirkan 3-4 ekor anak, dan dalam beberapa bulan dia akan mengandung lagi, dan melahirkan beberapa ekor anak lagi.

Dalam masa yang sama anak-anaknya akan dewasa, dan yang betina akan baligh dan melahirkan anak mereka pula. Adakah kita mampu untuk menjaganya? Makanan, tempat tinggal, ubatan dan tidak lupa juga hubungan di antara jiran-jiran (kencing pada tayar kereta jiran, berak pada tangga rumah jiran)?

Janganlah terlalu mudah mengatakan ini semua adalah menzalimi kucing.

Dari segi kesihatan, spaying dapat mengurangkan risiko kanser payudara, jangkitan uterus dan penyakit berjangkit yang dipindahkan melalui hubungan seksual.

Spaying, sepertimana neuter, akan menjadikan kucing lebih tenang dan tidak merayau jauh, kurang agresif dan tidak begitu mempertahankan kawasannya. Kucing yang di spay akan menjadi teman yang baik kerana lebih suka mendampingi tuannya.

Adakah Spay Akan Mengubah Personaliti Kucing?

Tidak, malah menjadikannya lebih tenang dan tidak terganggu serta menganggu anda setiap kali melalui tempoh mengawan beberapa kali setahun.

Anda tidak akan mengalami masalah kucing betina memancutkan kencingnya merata-rata (ya, kucing betina juga spray semasa dalam heat), dan lain-lain perilaku yang muncul semasa tempoh mengawan.

Spaying juga tidak akan menghapuskan naluri memburunya, dan tidak akan menjadikannya gemuk atau malas. Ini hanyalah mitos sahaja. Memang benar metabolisme kucing akan menurun jika di spay, tetapi ramai yang terlepas pandang bahawa semasa kucing matang, pengambilan makanan perlu dikurangkan tidak seperti semasa dia masih kecil.

Spaying tidak boleh disalahkan dalam hal kegemukan oleh kerana kita memberinya makan lebih dari keperluan kucing itu sendiri. Berkenaan dengan malas, tidak ada kena-mengena dengan spaying.

Malas, boleh jadi kerana kurang senaman, iaitu masa bermain dimana masih ramai pemilik kucing yang mengabaikan masa bermain ini. Akhirnya menyebabkan kucing menjadi bosan.

Bila Perlu Spay?

Sebaik-baiknya, kita melakukan spay ini sebelum kucing mengalami kitar heat nya yang pertama (lebih kurang umur 6 bulan). Tidak ada manfaat membiarkan kucing betina mengalami kitar heat pertama , apatah lagi jika membiarkan dia mengandung untuk pertama kali sebelum spay.

Malah risiko kanser payudara juga akan meningkat jika kita membiarkannya melalui beberapa kitar heat sebelum dilakukan spay. Tetapi banyak manfaatnya jika kita memandulkannya sebelum kucing mengalami heat.

Selain itu, jika dilakukan sebelum matang, operasi pembedahan juga menjadi lebih mudah dan kurang rumit.


jom like!! =D


0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

About Me

My photo
.i live a simple life n happy with it.