Followers

20 September 2011

Memandulkan Kucing Jantan @ Neuter Bahagian 2/2

entry credit to : alamkucing

Apa Yang Perlu Di buat Sebelum & Selepas Neuter?

Setelah temujanji telah dibuat, kucing perlu di puasa kan terlebih dahulu lebih kurang 8-10 jam sebelum di bedah. Biasanya pembedahan dilakukan pada waktu pagi, bermakna kucing tidak boleh diberi makan selepas pukul 9-10 malam (hari sebelumnya).

Pembedahan ini dilakukan dengan pelali anesthesia, dan perut yang berisi makanan boleh menyebabkan muntah atau sesak nafas semasa dibius. Prosedurnya ringkas sahaja, sekitar 10 – 15 minit dan mungkin tidak melibatkan jahitan.

Penjagaan selepas pembedahan juga ringkas, hanya pastikan luka itu tidak bernanah,berikan ubat penahan sakit yang dibekalkan oleh vet dan seelok-eloknya dikurung sehingga sembuh lukanya. Jika tidak dikurung pun tak mengapa, namun biasanya kucing cenderung untuk mengheret 'telurnya' itu ke karpet atau kain kerana tidak selesa dengan luka tersebut. Dan ini akan meninggalkan kesan darah pula pada kawasan rumah.

Lawatan ke klinik selepas pembedahan juga tidak perlu, dalam kebanyakan kes. Tapi pastikan anda menerima ubatan tahan sakit atau lain-lain yang mencukupi dari klinik. Pastikan juga anda mendapat penerangan dari doktor tentang apa-apa penjagaan atau rawatan khusus yang perlu diberikan sebelum dan selepas pembedahan.

Disebabkan proses neuter ini melibatkan testikelnya dibuang, dan lukanya dibiarkan terbuka, maka kita perlulah memantau keadaan luka tersebut setiap hari. Jika luka itu kelihatan keluar darah, membengkak atau bernanah, kucing itu perlu di bawa semula ke vet seberapa segera.

Cuba cegah kucing anda dari menjilat kesan luka tu kerana ia akan melambatkan penyembuhan (bila dijilat, luka itu akan kembali terbuka). Cara paling mudah ialah alihkan tumpuannya dengan memberikan makanan snek.

Dan jangan lupa ambil nombor telefon vet anda, sebagai langkah berjaga-jaga dalam tajuk di bawah ini.

Kesan Sampingan Anesthesia

Walaupun pembedahan neuter hanya 10 minit, tetapi kucing hanya sedar dari kesan pelali anesthesia selepas 4-5 jam (atau mungkin lebih). Biasanya doktor akan minta supaya kita tunggu sehingga kucing sedar dahulu sebelum di bawa pulang, kerana itulah prosedur ini kelihatan seperti mengambil masa lama.

Kesan anesthesia ini biasanya akan hilang sepenuhnya selepas 24 jam. Dan dalam masa itu, kita akan melihat kucing itu seperti keliru, mabuk, tidak seperti yang kita kenali atau kadangkala muntah dan mengalami cirit-birit.

Sesetengahnya juga seakan hilang daya penglihatan dan sukar berjalan, ada juga yang tidak mengelipkan mata (titiskan ubat mata kedalamnya jika ini berlaku, minta dari vet).

Kesemua ini bergantung kepada jenis pelali yang diberikan atau umur kucing itu sendiri dan ia hanya kesan sementara sahaja dan tidak ada apa yang perlu dibimbangi.

Walaupun kucing berada dalam keadaan sebegitu, pastikan ianya tidak dalam kesakitan. Misalnya kelihatan begitu bersusah payah untuk duduk, atau berdiri, meraung panjang, atau meraung dengan suara kecil tapi panjang, berulang-ulang, atau lain-lain tanda (anda lebih mengenalinya).

Dia mungkin menunjukkan rasa tidak selesa dan keliru, tapi bukan menderita atau menahan sakit, jika ya, bawakan semula ke vet untuk diperiksa.

Ini semua mungkin kelihatan menakutkan, tetapi kebiasaannya ok-ok sahaja dan segalanya berjalan lancar.

Berapa Lama Kucing di Neuter Akan Sembuh?

Ada yang hanya mengambil masa 1 hari sahaja, ada yang 2-3 hari, paling lama pun 10 hari (jarang-jarang). Dalam masa sebulan, bulu di sekitar luka itu akan tumbuh semula dan kita tidak akan perasan pun kucing itu telah menjalani pembedahan.

Apa Lagi Yang Saya Perlu Tahu?

Kucing boleh makan/minum seperti biasa selepas 1 hari. Jika dia kurang selera makan, mungkin ianya adalah kesan anesthesia sebelum itu dan tidak perlu dibimbangkan. Dapatkan nasihat doktor tentang pemakanannya selepas pembedahan.

Saya syorkan agar kucing tidak dimandikan selama 2 minggu selepas pembedahan, walaupun lukanya sudah sembuh tapi risau kalau-kalau terkasar, lukanya akan terbuka kembali. Elakkan dari kucing terlalu aktif dalam tempoh 2 minggu ini, kurang kan bermain, melompat dan sebagainya.

Perhatikan juga isian kotak najis, jika ia jenis berdebu mungkin boleh tukar kepada kertas untuk sementara, kerana debunya boleh menyebabkan jangkitan pada luka.

Berapa Kos Untuk Neuter?

Klinik kerajaan mungkin antara RM50-60 dan klinik swasta paling mahal pun mungkin mencecah RM150. Ada yang memberikan pakej-pakej tertentu seperti pek makanan, mandian dan sebagainya, kalau basic neuter sahaja paling mahal pun lingkungan RM80.


jom like!! =D


5 comments:

  1. Akak buat untuk kucing jantan akak yang nama Awie kat klinik swasta costing RM120 :-)

    ReplyDelete
  2. pet tag ID tu buat kt seapark pet shop kelana jaya. harga rm30. nak buat ke?

    ReplyDelete
  3. @m.q

    INSYAALLAH satu hari nanti kot.. :p

    ReplyDelete
  4. biasanya kalau puasa tu..air boleh minum tak..dan bwrapa kalai kita boleh beri air

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails

About Me

My photo
.i live a simple life n happy with it.