Followers

08 December 2013

Mencari Hospital Bersalin

Assalamualaikum WBT..sepanjang minggu ni takde wat ape pon..baby fair pon dah stop dari pergi sebab nak continue cari barang baby next year pulak..sekarang tengah memikirkan barang2 nak beli dan buat tour guide untuk bercuti bulan 2 nanti dan mencari hospital mana yang sesuai untuk bersalin...

.kene la fikir dari sekarang..mula-mula memang taknak pon cari..tapi tiap kali buat check-up nurse remind "dah booking ke nak bersalin nanti?" sebab saya duduk area Cheras..so tempat paling dekat mesti la HUKM..nurse cakap HUKM kene wat booking awal-awal sebelom 27minggu kalau tak silap..die takde nak walk-in je..nanti tak diterima..mula-mula nak pergi je hospital serdang sebab murah dari HUKM since saya n suami berkerja swasta..

hospital serdang memang la boleh je pergi..tapi takut tiba-tiba EMERGENCY nanti kang menyusahkan pulak orang lain kan..so jumaat yang lepas pergi la HUKM nak booking dan wat checkup kat sana..memang mencabar jugak bile tengok angka yang ditawarkan untuk bersalin kat sana..mungkin tidak bagi orang lain..tapi bagi saya la agak mahal jugak since kitorg bukan lah executive yang $$$$ masyuk..mudah-mudahan rezeki murah..amin..

untuk first visit..kene bayar RM50 untuk pendaftaran baru dan RM20 scanning..tarikh temujanji akhir bulan 12 nie..so since dah pergi ke HUKM dan ade scanning sekali so takyah la pergi klinik swasta untuk scan lagi..so sekarang checkup baby kat Klinik Ibu & Anak dan HUKM sahaja..Testimoni untuk HUKM ni ade yang cakap tak ok dan ade yang cakap ok..mungkin berbeza layanan mengikut tempat/kelas yang kite admit agaknye..

saya tanya kawan yang bersalin kat hospital serdang pon macam tu jugak..Kelas 1 nurse memang layan baik je..berbeza dengan Kelas 2 dan 3..yang berbeza dekat hospital serdang adalah harga bersalin tu sendiri..kawan saya bersalin dan duduk 5 hari hanya RM450 bersalin normal..die bertukar-tukar wad dari Kelas 3 kpd Kelas 2 dan akhirnya duduk Kelas 1...untuk hospital serdang boleh walk-in macam tu je..kene isi borang semua dan kene tunggu lama kalau tak cukup tempat..member tunggu dekat sejam jugak..paling lama kene tunggu 48jam dan kalau takde tempat terpaksa la hantar ke hospital kajang atau hospital sungai buloh..

so kalau agak2 takde emergency mungkin masuk ke hospital serdang tapi still book kat HUKM manela tau emergency ke kan..at least kite dah booking awal2...

anggaran kos untuk bersalin kat HUKM ni ade 4 situasi..normal,vakum,forceps,pembedahan..so kite boleh la nak sedia duet..yang penting sedia duet untuk yang paling mahal dan lebih lagi...manela tau baby ade jaundice ke kan..kene stay lama kat hospital...maximum charges RM2030 untuk pembedahan 5hari...

ouh HUKM ade jugak ade buat kelas antenatal tapi untuk tahun depan takde lagi jadual..ingat nak pergi selepas bulan 2 nanti..kalau dah bukak untuk tahun depan saya akan share ngan korang! :)

tu saje la coretan kali ini...nak citer pasal meow sebenarnya..tapi gambar tak transfer lagi... :p

p/s : mencari tempat nak beli winter wear yang murah2..ade sape2 tau x??

jom like!! =D


0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

About Me

My photo
.i live a simple life n happy with it.